PENINGKATAN PENDIDIKAN IPA DAN IPS TERPADU (IPAS) DI MADRASAH IBTIDAIYAH: PENERAPAN HYPNOTEACHING SEBAGAI ALTERNATIF INOVATIF METODE PEMBELAJARAN

Mahmudah, Umi and Gunawan, M. Azhar (2023) PENINGKATAN PENDIDIKAN IPA DAN IPS TERPADU (IPAS) DI MADRASAH IBTIDAIYAH: PENERAPAN HYPNOTEACHING SEBAGAI ALTERNATIF INOVATIF METODE PEMBELAJARAN. Presented at Proceeding of Annual International Conference on Islamic Education and Language (AICIEL), 2023.

[img] Text
15995.pdf

Download (830kB)

Abstract

The hypnoteaching method used by the education system plays an important role in its success. This
research was motivated by the use of hypnoteaching methods in teaching science and social studies
(IPAS), especially plant topics, by class IV teachers. The aim is to convey plant science material effectively
in class IV, thereby enabling students to achieve the desired learning objectives. This research has two
main objectives: first, to describe the practical application of hypnoteaching for science learning, with
special emphasis related to plants at MI Walisongo Salakbrojo. Second, to identify and analyze the factors
inhibiting the hypnoteaching method for learning science and science on plant material at MI Walisongo
Salakbrojo. Qualitative research with field research, data techniques: observation, field data collection,
interviews, and documentation. Data analysis includes data reduction, data presentation, and drawing
comprehensive conclusions. This research contributes to the ongoing discourse on innovative
pedagogical approaches in the context of science education at MI and seeks to identify potential
challenges and solutions to implementing hypnoteaching as an alternative teaching method
Metode hypnoteaching digunakan sistem pendidikan memainkan peran penting keberhasilannya.
Penelitian ini dilatarbelakangi pemanfaatan metode hypnoteaching dalam pembelajaran IPA dan IPS
(IPAS) khususnya topik tumbuhan dilakukan guru kelas IV. Tujuannya adalah untuk menyampaikan
materi IPAS tumbuhan secara efektif di kelas IV, sehingga memungkinkan siswa mencapai tujuan
pembelajaran yang diinginkan. Penelitian ini memiliki dua tujuan utama: pertama, untuk
menggambarkan penerapan praktis hypnoteaching pembelajaran IPAS, dengan penekanan khusus yang
berhubungan dengan tumbuhan di MI Walisongo Salakbrojo. Kedua, untuk mengidentifikasi dan
menganalisis faktor-faktor penghambat metode hypnoteaching pembelajaran IPAS materi tumbuhan di
MI Walisongo Salakbrojo. Penelitian kualitatif dengan penelitian lapangan, teknik data: observasi,
pengumpulan data lapangan, wawancara, dan dokumentasi. Analisis data meliputi reduksi data, penyajian
data, dan penarikan kesimpulan secara komprehensif. Penelitian ini berkontribusi pada wacana yang
sedang berlangsung tentang pendekatan pedagogi inovatif dalam konteks pendidikan IPAS di MI dan
berupaya mengidentifikasi potensi tantangan dan solusi penerapan hypnoteaching sebagai metode
pengajaran alternatif.

Item Type: Conference (Paper)
Keywords: Hypnoteaching; Metode Pembelajaran Inovatif; IPA Terpadu dan Sosial; IPAS
Subjects: 13 EDUCATION > 1301 Education Systems > 130105 Primary Education
Divisions: Faculty of Tarbiyah and Teaching Training > Department of Arabic Language Education
Depositing User: Umi Machmudah
Date Deposited: 10 Jun 2024 13:16

Downloads

Downloads per month over past year

Origin of downloads

Actions (login required)

View Item View Item