Internalisasi nilai moderasi beragama dalam sistem ekonomi syariah pada UMKM halal melalui produk pembiayaan syariah

Sasongko, Dimas Femy ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7755-1121, Budianto, Eka Wahyu Hestya ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4199-2865, Arkaan, Dhiya Ulhaq and Herawati, Annisa Ardana (2024) Internalisasi nilai moderasi beragama dalam sistem ekonomi syariah pada UMKM halal melalui produk pembiayaan syariah. Martabe: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 7 (4). pp. 1303-1320. ISSN 2598-1226

[img] Text
19862.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (821kB)

Abstract

INDONESIA:

Penelitian ini bertujuan untuk menginternalisasi nilai moderasi beragama dalam sistem ekonomi syariah pada UMKM Halal melalui produk pembiayaan syariah. Moderasi beragama dalam ekonomi syariah merujuk pada pendekatan yang seimbang dan proporsional dalam mengintegrasikan prinsip-prinsip agama Islam dengan aspek ekonomi. Dampaknya adalah menciptakan sebuah sistem ekonomi yang sesuai dengan ajaran Islam dan juga mempertimbangkan realitas serta kebutuhan ekonomi masyarakat. Prinsip-prinsip ini harus diterjemahkan dengan bijak dan tepat sesuai dengan kebutuhan dan kondisi setempat. Hasil pembahasan penelitian ini adalah adanya internalisasi nilai moderasi beragama dalam sistem ekonomi syariah pada UMKM Halal melalui produk pembiayaan syariah yang mencakup 9 nilai-nilai penting, yaitu: kemanusiaan, kemashlahatan umum, adil, berimbang, taat konstitusi, komitmen kebangsaan, toleransi, anti kekerasan, dan penghormatan terhadap tradisi (kearifan lokal). Implikasi dari penelitian ini adalah mengetahui konsep yang mendasari dalam menginternalisasi 9 nilai-nilai penting moderasi beragama sehingga dapat berkontribusi bagi kemajuan sistem ekonomi syariah, khususnya di Indonesia. Di lingkup dunia internasional, hal tersebut sejalan dengan pencapaian Sustainability Development Goals (SDGs) pada tahun 2030.

ENGLISH:

This study aims to internalize the value of religious moderation in the Islamic economic system in Halal MSMEs through Islamic financing products. Religious moderation in Islamic economics refers to a balanced and proportional approach to integrating Islamic religious principles with economic aspects. The impact is to create an economic system that is by Islamic teachings and also considers the realities and economic needs of the community. These principles must be translated wisely and precisely according to local needs and conditions. The results of the discussion of this study are the internalization of the value of religious moderation in the Islamic economic system in Halal MSMEs through Islamic financing products which include 9 important values, namely: humanity, public welfare, fairness, balance, obedience to the constitution, national commitment, tolerance, non-violence, and respect for traditions (local wisdom). The implication of this research is to know the underlying concepts in internalizing 9 important values that can contribute to the progress of the Islamic economic system, especially in Indonesia. Internationally, this is in line with the achievement of the Sustainability Development Goals (SDGs) in 2030.

Item Type: Journal Article
Keywords: moderasi beragama; ekonomi syariah; usaha mikro kecil dan menengah (UMKM) halal; pembiayaan syariah
Subjects: 16 STUDIES IN HUMAN SOCIETY > 1607 Social Work > 160702 Counselling, Welfare and Community Services
Divisions: Faculty of Economics > Department of Islamic Banking
Depositing User: Dimas Femy Sasongko
Date Deposited: 09 Jul 2024 09:45

Downloads

Downloads per month over past year

Origin of downloads

Actions (login required)

View Item View Item