Responsive Banner

Urgensi pendidikan keluarga dalam pengembangan budaya gemar membaca siswa

Sari, Tika and Walid, Muhammad ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5887-0453 (2022) Urgensi pendidikan keluarga dalam pengembangan budaya gemar membaca siswa. Khazanah Intelektual, 6 (1). ISSN 2548-5156

[img]
Preview
Text
ARTIKEL SINTA 4; IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN PAI.pdf - Published Version

Download (278kB) | Preview

Abstract

ENGLISH

This study aims to present the importance of creating a creative environment in the family to foster children's interest in reading so that it becomes a hobby that is embedded in children. The family is the first educator for children and determines the wisdom, ability, and intelligence of children. The family environment can give an example at home by getting used to reading anything such as newspapers, magazines, tabloids, books. provide interesting and educational reading materials, invite children to visit book fairs as often as possible, and include children as members of the library and so on. According to various studies, the percentage of reading pleasure in Indonesia is far from proud, therefore the family has a very important influence in growing the love of reading in children. Something that is instilled and accustomed to by parents as the basis of the child's character is what appears in the child at the next stage. The method in this research uses library research, while data collection is done by reviewing and/or exploring several journals, books, and documents (both printed and electronic) as well as other sources of data and or information deemed relevant to studies. The findings in this study are, Children's reading interest is influenced by the readiness of the child concerned and then supported by the culture or the surrounding environment, especially the family environment and school situation. Second, a child's reading interest depends on the creativity of his parents in cultivating a reading culture for their children.

INDONESIAN

Penelitian ini menyajikan tentang pentingnya menciptakan lingkungan yang kreatif dalam keluarga untuk menumbuhkan ketertarikan anak dalam membaca sehingga menjadi suatu kegemaran yang tertanam pada diri anak. Keluarga merupakan pendidik yang pertama untuk anak-anak dan penentu kebijaksanaan, kebolehan dan kepintaran anak-anak. Lingkungan keluarga dapat mencontohkan di rumah dengan membiasakan membaca apa saja seperti koran, majalah, tabloid, buku. menyediakan bahan-bahan bacaan yang menarik dan mendidik, mengajak anak berkunjung ke pameran buku sesering mungkin dan memasukkan anak menjadi anggota perpustakaan dan lain sebagainya. Persentase kegemaran membaca di Indonesia menurut berbagai penelitian masih terbilang jauh dari membanggakan, oleh karena itu keluarga sangat berpengaruh penting dalam menumbuhkan kegemaran membaca kepada anak. Sesuatu yang ditanamkan dan dibiasakan oleh orang tua sebagai dasar karakter anak itulah yang kelihatan dalam diri anak pada tahap berikutnya. Metode dalam penelitian menggunakan metode kepustakaan (library research), sedangkan pengumpulan data dilakukan dengan menelaah dan/atau mengekplorasi beberapa Jurnal, buku, dan dokumen-dokumen (baik yang berbentuk cetak maupun elektronik) serta sumber-sumber data dan atau informasi lainnya yang dianggap relevan dengan kajian. Temuan dalam kajian ini adalah, Minat membaca anak dipengaruhi oleh kesiapan anak yang bersangkutan kemudian didukung oleh budaya ataupun lingkungan disekitarnya terutama lingkungan keluarga dan situasi sekolah, Kedua Minat baca seorang anak bergantung dengan kreatifitas orang tuanya dalam menumbuhkan budaya membaca kepada anaknya.

Item Type: Journal Article
Keywords: Family Education; Like to read; Student; Pendidikan Keluarga; Gemar Membaca; Siswa
Subjects: 13 EDUCATION > 1301 Education Systems > 130105 Primary Education
Divisions: Faculty of Tarbiyah and Teaching Training > Department of Teacher Education for Islamic Primary Schools
Depositing User: Muhammad Walid
Date Deposited: 03 Dec 2024 14:12

Downloads

Downloads per month over past year

Loading...

Origin of downloads

Loading...

Actions (login required)

View Item View Item