Responsive Banner

Implementasi strategi pembelajaran PAI menggunakan aplikasi jieshuo pada anak berkebutuhan khusus (ABK) tuna netra kelas 7 di Sekolah Luar Biasa (SLB) Negeri 1 Kota Blitar

Walid, Muhammad ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5887-0453 and Nadaa, Fikriyyah Qothrun (2024) Implementasi strategi pembelajaran PAI menggunakan aplikasi jieshuo pada anak berkebutuhan khusus (ABK) tuna netra kelas 7 di Sekolah Luar Biasa (SLB) Negeri 1 Kota Blitar. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 8 (2). ISSN P-ISSN: 2620-5807; E-ISSN: 2620-7184

[img] Text
ARTIKEL SINTA 4; IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN PAI.pdf

Download (278kB)

Abstract

ENGLISH

PAI learning in schools is a means of instilling and developing Islamic religious knowledge among students. This is the right of all individuals. Even children with physical limitations are categorized as children with special needs. This learning is intended to make it easier for ABK to understand and deepen religious knowledge using learning models or techniques offered by educators. In this case, the jiesho application is a blind-friendly tool that can be accessed by blind students. This research aims to describe the implementation of PAI learning strategies using the Jieshuo application for class 7 blind ABK, which includes:(1) describing the main benefits of the Jiesho application in PAI learning for blind ABK (2) describing the relationship between the Jieshuo application and PAI learning for the blind. blind (3) describes the main obstacles to learning PAI using the Jieshuo application for blind students in class 7 at SLB Negeri 1 Blitar City. This research uses a descriptive qualitative approach using interview, observation and documentation methods. The PAI teacher acted as the main informant in the research. The data analysis process is carried out simultaneously with the data collection process after data collection is complete. The results of the research show that (1) the main benefit of using Jieshuo as a blind-friendly means of accessing various knowledge as a means of intellectual development for blind students (2) the engagement of the Jieshuo application is very effective in seeing the learning process which emphasizes the development of material and can be accessed directly by each student via Android with the five main senses of hearing (3) The main obstacle in implementing PAI learning strategies for the blind is the need for trained human resources to develop the Jieshuo application which can be accessed by all people, not just for the blind.

INDONESIAN

Pembelajaran PAI di sekolah merupakan salah satu sarana penanaman dan pengembangan ilmu keagamaan Islam kepada peserta didik. Hal ini, merupakan hak semua individu. Pun bagi anak memiliki keterbatasan fisik yang dikategorikan kepada anak berkebutuhan khusus. Pembelajaran tersebut dimaksudkan memberikan kemudahan kepada ABK dalam memahami dan mendalami ilmu agama dengan model atau teknik pembelajaran yang ditawarkan oleh pendidik. Dalam hal ini, aplikasi jiesho merupakan salah satu sarana ramah netra yang dapat diakses oleh siswa tuna netra. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan implementasi startegi pembelajaran PAI menggunakan aplikasi Jieshuo pada ABK tuna netra kelas 7 di dalmnya memuat: (1) mendiskripsikan manfaat utama aplikasi jiesho dalam pembelajaran PAI pada ABK tuna netra (2) mendiskripsikan ketrikatan antara aplikasi Jieshuo dengan pembelajaran PAI pada tuna netra (3) mendiskripsikan kendala utama pembelajaran PAI menggunakan aplikasi Jieshuo pada ABK tuna netra kelas 7 di SLB Negeri 1 Kota Blitar. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif dengan menggunakan metode wawancara, observasi, dan dokumentasi. Guru PAI berperan sebagai informan utama dalam penelitian. Proses analisis data dilakukan bersamaan dengan proses pengumpulan data setelah pengumpulan data selesai. Hasil penelitian menunjukan bahwa (1) manfaat utama palikasi Jieshuo sebagai sarana yang ramah netra dapat mengakses berbagai ilmu sebagai wadah pengembangan intelektual siswa tuna netra(2) Keterikatan aplikasi jiesho sangat teampak melihat proses pembelajaran yang menekankan kepada pengembangan materi dn diakses langsung masing-masing siswa melalui android dengan panca indra utama pendengaran (3) Kendala utama dalam implementasi strategi pembelajaran PAI pada tuna netra ialah perlunya SDM yang terlatih sebagai pengembangan aplikasi Jieshuo yang dapat diakses oleh semua insan bukan hanya untuk ramah netra

Item Type: Journal Article
Keywords: Islamic Religious Education (PAI) Learning Strategy; Jieshuo Application; Blind; Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI); Aplikasi Jieshuo; Tuna Netra
Subjects: 13 EDUCATION > 1303 Specialist Studies In Education > 130312 Special Education and Disability
Divisions: Faculty of Tarbiyah and Teaching Training > Department of Teacher Education for Islamic Primary Schools
Depositing User: Muhammad Walid
Date Deposited: 03 Dec 2024 14:13

Downloads

Downloads per month over past year

Origin of downloads

Actions (login required)

View Item View Item