Analisis Pembelajaran Berbasis SAVI (Somatis, Auditori, Visual dan Intelektual) dalam Maharah Kalam

Siregar, Husnatul Hamidiyyah, Hadi, Nur and Hilmi, Danial ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1336-0190 (2021) Analisis Pembelajaran Berbasis SAVI (Somatis, Auditori, Visual dan Intelektual) dalam Maharah Kalam. Jurnal Shaut Al-'Arabiyah, 9 (1). pp. 32-42. ISSN 2550-0317

[img] Text
9889.pdf - Published Version

Download (598kB)

Abstract

INDONESIA

Pembelajaran bahasa Arab dalam aspek maharah kalam merupakan kemahiran yang paling penting agar siswa mampu mencapai tujuan pembelajaran. Siswa harus mampu mengkomunikasikan pikiran dan perasaan lewat bahasa lisan yang jelas dan benar. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui penerapan model pembelajaran SAVI dalam keterampilan berbicara bahasa Arab (maharah kalam). Penelitian ini menggunakan metode library reserach (penelitian kepustakaan), sedangkan pengumpulan data dengan mencari infomrasi, menganalisa dan menyimpulkan data dengan menelaah beberapa jurnal, buku, artikel serta catatan terkait dengan model pembelajaran SAVI dan maharah kalam. Adapun hasil penelitian ini adalah pembelajaran bahasa arab khususnya maharah kalam dapat dilakukan dengan model SAVI merupakan alternatif dalam menyelesaikan kesulitan yang dihadapi siswa. Kecerdasan somatic dapat mengarahkan siswa untuk mempraktikkan materi kalam yang dilihat dan didengar melalui peragaan tubuh atau kemampuan kinestis. Pembelajar auditory mampu mendengarkan secara detail topik materi kalam dan mengutarakan sesuatu yang didengar. Pembelajar visual akan lebih aktif dengan pembahasan materi kalam malalui video, gambar, doodling, ilustrasi serta warna. Pembelajar intelektual mampu mengcover semua kecerdasan sebelumnya, maka pembelajar mampu menjadi native bahasa Arab dengan berpidato, tanya jawab, strory telling dan pemecahan masalah.

ENGLISH

Learning Arabic in the aspect of maharah kalam is the most important skill so that students can achieve learning objectives. Students must be able to communicate their thoughts and feelings through clear and correct spoken language. This study aims to determine the application of the SAVI learning model in Arabic speaking skills (maharah kalam). This study uses the library research method (library research), while data collection is done by looking for information, analyzing and concluding data by examining several journals, books, articles and notes related to the SAVI and maharah kalam learning models. The result of this research is that learning Arabic especially Maharah Kalam can be done using the SAVI model which is an alternative in solving the difficulties faced by students. Somatic intelligence can direct students to practice kalam material that is seen and heard through body demonstrations or kinesthetic abilities. Auditory learners can listen in detail to the topic of kalam and express what they hear. Visual learners will be more active by discussing kalam material through videos, pictures, doodling, illustrations and colours. Intellectual learners can cover all previous intelligence, so learners can become native Arabic speakers by giving speeches, questions and answers, storytelling and problem-solving.

Item Type: Journal Article
Keywords: Pembelajaran SAVI; Keterampilan Berbicara; Bahasa Arab
Subjects: 13 EDUCATION > 1302 Curriculum and Pedagogy > 130214 Teaching Arabic as a Foreign Language (Ta'lim al-'Arabiyah Lighairi al-Nathiqin Biha) Curriculum and Pedagogy > 13021401 Maharat al-Kalam (Speaking Skill)
Divisions: Faculty of Tarbiyah and Teaching Training > Department of Arabic Language Education
Depositing User: Danial Hilmi
Date Deposited: 13 Dec 2021 20:18

Downloads

Downloads per month over past year

Origin of downloads

Actions (login required)

View Item View Item