Hamzah, Hadi Nurdi and Fikri, Shofil ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2679-6660 (2022) تأثير خلفية الطلبة الدراسية وكفاءتهم على دافعيتهم في تعلّم اللغة العربية لدى طلبة المدارس الثانوية الإسلامية بمالانج. تأثير خلفية الطلبة الدراسية وكفاءتهم على دافعيتهم في تعلّم اللغة العربية لدى طلبة المدارس الثانوية الإسلامية بمالانج, 4 (1). pp. 23-30. ISSN 2686-6439
Text
11093.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution Share Alike. Download (239kB) |
Abstract
INDONESIA:
Pembelajaran bahasa Arab di Madrasah Aliyah Kota Malang menghadapi berbagai kesulitan, antara lain: (1) Non-linier dalam pendidikan siswa. Siswa dari Sekolah Menengah Pertama Agama Islam (MTs) tidak selalu melanjutkan studi ke Sekolah Menengah Atas Agama Islam (MA) dan demikian pula siswa dari Sekolah Menengah Pertama (SMP) tidak selalu melanjutkan studi ke Sekolah Menengah Atas (SMA). (2) Masalah kedua adalah kompetensi bahasa setiap siswa yang juga merupakan hal penting dalam proses pembelajaran bahasa Arab. Penelitian ini sangat penting dilakukan untuk mengetahui hubungan antara latar belakang siswa dengan kemampuan belajarnya. Kedua peneliti menggunakan penelitian kuantitatif untuk mengetahui pengaruh latar belakang dan kompetensi siswa terhadap motivasi belajar bahasa Arab pada siswa Sekolah Menengah Atas Islam (MA) di Malang. Hasil penelitian ini adalah R = 0,317 > R Tabel 0,113 yang berarti memiliki korelasi yang lemah dan dari hasil uji regresi berganda diperoleh chi square 0,100 yang berarti bahwa latar belakang (X1) dan kompetensi (X2) siswa memiliki pengaruh = 1,00% terhadap motivasi belajar bahasa Arab di Indonesia pada siswa MTs Malang (Y). Ada faktor lain yang mempengaruhi motivasi belajar bahasa Arab pada siswa Madrasah Aliyah kecuali latar belakang akademik dan kemahiran siswa sebesar 99,00%, dan hasil ini lebih besar dari pengaruh latar belakang dan kemahiran berbahasa siswa.
ENGLISH:
Learning Arabic at Madrasah Aliyah in the city of Malang faces various difficulties, including: (1) Non-linearity in student education. Students from Islamic Junior High School (MTs) do not always continue their studies to Islamic Senior High School (MA) and similarly students from Junior High School (SMP) do not always continue their studies to Senior High School (SMA). (2) The second problem is the language competence of each student which is also an important thing in the Arabic learning process. This research is very important to do to find out the relationship between students' background and their learning ability. The two researchers used quantitative research to determine the effect of students' background and competence on the motivation to learn Arabic among Islamic Senior High School (MA) students in Malang. The results of this study are R = 0.317 > R Table 0.113 which means it has a weak correlation and the results of multiple regression tests are obtained by chi square 0.100, which means that students' background (X1) and competence (X2) have an effect = 1.00% on motivation to learn Arabic in Indonesia among students of Islamic Senior High School Malang (Y). There are other factors that affect the motivation to learn Arabic in Madrasah Aliyah students except the academic background and proficiency of students by 99.00%, and this result is greater than the influence of background and language proficiency of students.
Item Type: | Journal Article |
---|---|
Keywords: | خلفية الطلبة الدراسية; الكفاءة اللغوية; دافعية الطلبة |
Subjects: | 13 EDUCATION > 1399 Other Education 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2099 Other Language, Communication and Culture |
Divisions: | Faculty of Tarbiyah and Teaching Training > Department of Arabic Language Education |
Depositing User: | Shofil Fikri |
Date Deposited: | 21 Jun 2022 13:24 |
Downloads
Downloads per month over past year
Origin of downloads
Actions (login required)
View Item |