Nilai-nilai pendidikan tauhid, akhlak dan kepemimpinan dalam kisah Nabi Ibrahim AS: Telaah ayat-ayat kisah Nabi Ibrahim dan relevansinya dengan pembelajaran pendidikan agama Islam

Al Faruq, Umar ORCID: https://orcid.org/0009-0006-6429-9269 and Arifa, Zakiyah ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9044-8025 (2020) Nilai-nilai pendidikan tauhid, akhlak dan kepemimpinan dalam kisah Nabi Ibrahim AS: Telaah ayat-ayat kisah Nabi Ibrahim dan relevansinya dengan pembelajaran pendidikan agama Islam. Kaca (Karunia Cahaya Allah) : Jurnal Dialogis Ilmu Ushuluddin, 10 (2). pp. 173-195. ISSN 2252-5890

This is the latest version of this item.

[img]
Preview
Text
19664.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (662kB) | Preview

Abstract

ENGLISH

The story of the Prophet Ibrahim, as explained in the Qur'an, has relevance to Islamic education. This paper explores the values of education of the Prophet Ibrahim's tawhid, morality and leadership in the study of Islamic education. This research is library research with a qualitative descriptive approach. The collection of data is derived from the Qur'anic text, journals, articles, books and verses found in several letters contained in the Qur'an such as the letters of Mary, As-Shaffat, An-Nujum, Hud, Al-Anbiya ', Al- An'am, An-Nahl, Al-Baqarah, and Al-Mumtahanah. The results show that there are values of the educations. Firstly, the tawhid education of Ibrahim, which can be referred to in the teaching of Islamic learning such as courage in the service of Allah SWT. Secondly, moral education is the value of honesty, patience, humility, keeping promises, courage, generosity, friendliness and tenderness. While in the field of leadership, Ibrahim is a brave, visionary and competent leader for his people, and responsible.

INDONESIA

Kisah Nabi Ibrahim yang banyak dijelaskan di dalam al-Qur’an mempunyai relevansi terhadap pendidikan Islam. Tulisan ini ingin menelusuri bagaimana nilai pendidikan ketauhidan, akhlak dan kepemimpinan (leadership) Nabi Ibrahim AS dalam pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jenis penelitian ini adalah penelitian pustaka dengan pendekatan deskriptif kualitatif. Pengumpulan data diperoleh dari jurnal, artikel dan buku serta ayat-ayat Qur’aniyah yang terdapat dalam beberapa surat yang terkandung dalam al-Qur’an seperti surah Maryam, Al-Shaffat, An-Nujum, Hud, Al-Anbiya’, Al-An’am, An-Nahl, Al-Baqarah, dan Al-Mumtahanah. Hasilnya menunjukkan bahwa terdapat nilai-nilai pendidikan ketauhidan dari Nabi Ibrahim yang dapat dijadikan rujukan dalam pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) seperti keteguhan hati tanpa keraguan dalam bertauhid kepada Allah SWT, juga pendidikan akhlak seperti nilai kejujuran, kesabaran, kesantunan, menepati janji, keberanian, kedermawanan, ramah dan kelembutan. Sedangkan dalam bidang kepemimpinan, Ibrahim adalah seorang pemimpin yang berani, visioner dan memiliki suri tauladan yang baik bagi umatnya, serta bertanggungjawab.

Item Type: Journal Article
Keywords: islamic education; morality values; leadership; prophet Ibrahim; tawhid; pendidikan islam; ketauhidan; akhlak; kepemimpinan; ibrahim
Subjects: 13 EDUCATION > 1303 Specialist Studies In Education
Divisions: Faculty of Tarbiyah and Teaching Training > Department of Islamic Education
Depositing User: UMAR AL FARUQ
Date Deposited: 19 Jun 2024 15:25

Downloads

Downloads per month over past year

Origin of downloads

Available Versions of this Item

Actions (login required)

View Item View Item