Responsive Banner

Multikulturalisme dan implementasinya dalam dunia pendidikan: Kajian Qur'an dan hadits

Mandala, Ade and Sumbulah, Umi (2025) Multikulturalisme dan implementasinya dalam dunia pendidikan: Kajian Qur'an dan hadits. PENDAS: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10 (3). pp. 320-342. ISSN 24772143; eISSN 25486950

[img]
Preview
Text
24606.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (202kB) | Preview

Abstract

ABSTRACT

This research aims to examine multiculturalism from the perspective of the Qur’an and Hadith and how it is implemented in the world of education.This research uses library research. The results of this research show that many verses from the Qur’an and Hadith explain diversity, including race, ethnicity, nation, language, and even religion. However, this diversity is not meant to bring each other down, but rather to get to know each other's. Thus, it is clear that long before the word "multiculturalism" existed, the Qur'an and Hadith already proclaimed it. Furthermore, the three principles of multiculturalism that can be applied in the world of education are tolerance, respect for all people regardless of their background, and justice. In its implementation, several steps must be taken to ensure that the learning environment reflects and respects students' cultural, religious, ethnic, and social diversity, namely: 1. Inclusive curriculum, 2. Training for teachers and staff, 3. Promotion of intercultural experiences, 4. Use of representative learning materials, 5. Development of intercultural skills, 6. Fair and skills-based assessment, and finally support for students from various cultural backgrounds. As a result, it is hoped that understanding multiculturalism will helpstudents become more humanist, democratic, and pluralist in their lives.

ABSTRAK

Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji multikulturalisme dalam perspektif al-Qur’an dan Hadits serta bagaimana pengimplementasiannya dalam dunia pendidikan. Penelitian ini menggunakan metode kepustakaan (library research). Hasil dari penelitian ini mengemukakan bahwa ada banyak ayat Al-Quran dan Hadits yang menjelaskan tentang keberagaman, baik ras, suku, bangsa, bahasa, dan bahkan agama. Namun keberagaman tersebut bukan untuk saling menjatuhkan satu sama lain, melainkan saling mengenal lita’arufi. Dengan demikian, jelas bahwa jauh sebelum kata “multikulturalisme” ada, Al-Qur’an dan Hadits sudah membertikakannya. Selanjutnya, tiga prinsip multukulturalisme yang dapat diterapkan dalam dunia pendidikan adalah toleransi, penghargaan untuk semua orang tanpa memandang latar belakang mereka, dan keadilan. Dalam penerapannya, ada sejumlah langkah yang harus diambil untuk memastikanbahwa lingkungan belajar mencerminkan dan menghargai keberagaman budaya, agama, etnis, dan sosial siswa, yakni: 1. Kurikulum yang inklusif, 2. Pelatihan untuk guru dan staf, 3. Promosi pengalaman antarbudaya, 4. Penggunaan materi pembelajaran yang representative, 5. Pengembangan keterampilan antarbudaya, 6. Penilaian yang adil dan berbasis keterampilan, dan terakhir adalah dukungan bagi siswa dari berbagai latar belakang budaya.Akibatnya, diharapkan bahwa pemahaman multikulturalisme akan membantu siswa menjadi lebih humanis, demokratis, dan pluralis dalam hidup mereka.

Item Type: Journal Article
Keywords: multiculturalism; qur’an and hadith; education; multikulturalisme; al-qur’an dan hadits; pendidikan
Subjects: 13 EDUCATION > 1302 Curriculum and Pedagogy > 130211 Religion Curriculum and Pedagogy
22 PHILOSOPHY AND RELIGIOUS STUDIES > 2204 Religion and Religious Studies > 220403 Islamic Studies > 22040301 Al-Quran, Tafsir and related science
22 PHILOSOPHY AND RELIGIOUS STUDIES > 2204 Religion and Religious Studies > 220403 Islamic Studies > 22040302 Al-Hadits, and related science
Divisions: Faculty of Sharia and Law > Department al-Ahwal al-Syakhshiyyah
Depositing User: Mufid Mufid
Date Deposited: 20 Oct 2025 09:38

Downloads

Downloads per month over past year

Origin of downloads

Actions (login required)

View Item View Item