Pemetaan kebutuhan SDM berdasarkan Analisis Beban Kerja (ABK) dan mutu layanan perpustakaan di Pusat Perpustakaan UIN Maulana Malik Ibrahim Malang

Mufid, Mufid ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6610-1379 and Wahyuningtyas, Wahyuningtyas (2016) Pemetaan kebutuhan SDM berdasarkan Analisis Beban Kerja (ABK) dan mutu layanan perpustakaan di Pusat Perpustakaan UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. Libraria: Jurnal Perpustakaan, 4 (2). pp. 267-288. ISSN 2477-5230

[img]
Preview
Text (Fulltext)
Mufid & Wahyuningtyas 2016.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (5MB) | Preview

Abstract

ENGLISH:
The focus of this research is the development of human resources in the Library of Maulana Malik Ibrahim State Islamic University of Malang. This study aims to examine the human resource needs in the library based on the workload of library services. Workload analysis and the service quality are used as the research methods. The Workload Analysis is measured using performance indicators in five areas / coordinators in the organizational structure of the library and the service quality use five indicators / dimensions of sevice quality that have been developed from SERVQUAL. The finding suggests that there is a gap between the human resource needs with the workload and the service quality. Based on the result, the analysis can be used as a guideline in satisfying the human resource needs in the Library of Maulana Malik Ibrahim State Islamic University of Malang.

INDONESIA:
Fokus dalam penelitian ini adalah pengembangan sumber daya manusia (SDM) PusatPerpustakaan UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui kebutuhan SDM Pusat Perpustakaan UIN Maulana Malik Ibrahim Malang sesuai dengan beban kerja layanan perpustakaan yang disediakan.Metode yang digunakan adalah Analisis Beban kerja (ABK) dan mutu layanan. ABK diukur dengan menggunakan indikator kinerja pada lima bidang/koordinator layanan yang sesuai dalam struktur organisasi perpustakaan. Sedangkan mutu layanan menggunakan indikator lima aspek/dimensi mutu layanan yang dikembangkan dari model Servqual. Temuan dalam penelitian ini adalah terdapat gap/kesenjangan antara kebutuhan SDM dengan beban kerja dan mutu layanan. Rekomendasi dalam penelitian ini adalah hasil kedua analisis tersebut dapat dijadikan pedoman pengembangan SDM dalam memetakan kebutuhan SDM Pusat Perpustakaan UIN Maulana Malik Ibrahim yang ideal.

Item Type: Journal Article
Keywords: Workload Analysis; Services Quality Analysis; Human Resource Development; Human Resource Needs
Subjects: 08 INFORMATION AND COMPUTING SCIENCES > 0807 Library and Information Studies > 080706 Librarianship
15 COMMERCE, MANAGEMENT, TOURISM AND SERVICES > 1503 Business and Management > 150305 Human Resources Management
15 COMMERCE, MANAGEMENT, TOURISM AND SERVICES > 1503 Business and Management > 150313 Quality Management
Divisions: University Library
Depositing User: Mufid Mufid
Date Deposited: 20 Jan 2017 01:15

Downloads

Downloads per month over past year

Origin of downloads

Actions (login required)

View Item View Item