Pengembangan kurikulum tahfizh Al Qur’an di pondok pesantren Al Qur’an

Yasri, Hayyun Lathifaty (2019) Pengembangan kurikulum tahfizh Al Qur’an di pondok pesantren Al Qur’an. J-MPI: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4 (1). pp. 9-19. ISSN 2477-4987 (p.); 2477-6467 (e.)

[img]
Preview
Text
6914.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Share Alike.

Download (122kB) | Preview

Abstract

INDONESIA:

Penelitian ini dilaksanakan dengan mempertimbangkan beberapa tujuan sebagai berikut: 1) Menghasilkan dokumen kurikulum Tahfizh Al Qur’an yang layak untuk pondok pesantren Al Qur’an An Nur kota Malang. 2) Mengetahui respon pengguna kurikulum Tahfizh Al Qur’an yang dikembangkan di pondok pesantren An Nur kota Malang. Pengembangan kurikulum pada penelitian ini menggunakan model pengembangan Beauchamp. Hasil dari penelitian ini adalah 1) Kurikulum yang dikembangkan sudah memenuhi kriteria kelayakan untuk diterapkan di Pondok Pesantren Al Qur’an. 2) Penerapan kurikulum mendapatkan respon positif dari pengguna. Hal yang membedakan kurikulum yang dikembangkan dalam penelitian ini dengan kurikulum lainnya ialah penyusunan isi kurikulum yang berupaya memenuhi kebutuhan ilmu agama, sains dan ilmu Al Qur’an para santri yang notabennya ialah Mahasiswa. Selain itu, kurikulum yang dikembangkan juga memberikan sistem simulasi dalam proses evaluasi, sehingga dapat menstimulus spontanitas santri dalam menghafal Al Qur’an. Saran yang diberikan untuk subjek penelitian ini (pondok pesantren An-Nur) adalah sebagai berikut 1) Menambah fasilitas santri dengan mencari dana dari donator. 2) Penguatan pada disiplin santri, khususnya pada disiplin hafalan 3) Pengadaan sistem evaluasi yang kontinue dan terjadwal setiap bulan untuk mengetahui progres hafalan santri.

ENGLISH:

This reseach was aims to 1) develop a curricula document which have fulfill the expediency criteria for An Nur Qur’anic Islamic Boarding School of Malang, 2) know the expediency of the product that developed for An Nur Qur’anic Islamic Boarding School of Malang. The curriculum development in this reseach was used Beachamp Development Model which deliver: 1) the curricula document which have fulfill the expediency criteria to be applied in the An Nur Qur’anic Islamic Boarding School of Malang. 2) The application of the developed curriculum was been responsed good by the user. The distinction of this developed curricula with another curricula is the content of the developed curricula were cover the students need which include islamic sciences, qur’anic sciences, and sciences. In othes side, this curricula was developed the simmulation in its evaluation system. This simmulation was developed for testing students automatical memorize of Al Qur’an. So, the suggestion for this research is 1) adding the facility for supporting the student learning and memorizing. 2) The organizator should strengthen the student discipline system, especially in order to memorize the Holy Qur’an. 3) The Procurement of montly evaluation which was scheduled to evaluate student memorize progress.

Item Type: Journal Article
Keywords: curriculum; Islamic boarding school; Al Qur’an
Subjects: 13 EDUCATION > 1302 Curriculum and Pedagogy > 130202 Curriculum and Pedagogy Theory and Development
13 EDUCATION > 1302 Curriculum and Pedagogy > 130211 Religion Curriculum and Pedagogy
Divisions: Faculty of Tarbiyah and Teaching Training > Department of Social Science Education
Depositing User: Hayyun lathifaty Yasri
Date Deposited: 13 Oct 2020 11:09

Downloads

Downloads per month over past year

Origin of downloads

Actions (login required)

View Item View Item